Search for

Object

Agents

Activities

Documentation

Adega Cooperativa de Pinhel

If you have any recollection or information related to this record, please send us your contribution.

Notes

Importance, Particularities, Singularities and Relative Position (Geography and Chronology)

De acordo com um testemunho local, o setor do vinho é uma das principais atividades do concelho. A Adega Cooperativa é muito ativa, é a quarta ou quinta maior do país. Segundo o testemunho de Laurindo Monteiro, a adega cooperativa e o edifício da Delegação do Instituto da Vinha e do Vinho estão associados, até pela própria localização. Segundo Laurindo, no local onde está a adega cooperativa, antes de 1939, estava prevista a criação de um grande quartel militar. “Pinhel teve sempre uma componente militar”.

Key moments (click below for details)

Conclusion Date
c. 1960 [atr.]

Location

Community
Location
Hamlet
Pinhel
Address
Largo Combatentes Grande Guerra
Former Distrito (PT)
GuardaFormer Distrito (PT)
Context
UrbanoContext
InteriorContext

Status & Uses

Original Use
Economy ˃ Farming and Fishing ˃ WineryFunctional Typology
Status
ConstruídoStatus of Work
Devoluto ParcialStatus of Work

Documentation

Records & Readings

Este conjunto foi identificado e fotografado por Diego Inglez de Souza durante uma visita de trabalho de campo a Pinhel, em 2023. As fontes documentais e bibliográficas sobre o seu processo de construção e a história da sua utilização são escassas e não permitem reconstituir a história completa da obra. Sobre este edifício, foram recolhidos testemunhos orais por Ivonne Herrera Pineda, em abril e junho de 2023.

To quote this work:

Arquitectura Aqui (2024) Adega Cooperativa de Pinhel. Accessed on 21/11/2024, in https://arquitecturaaqui.eu/en/buildings-ensembles/2225/adega-cooperativa-de-pinhel

This work has received funding from the European Research Council (ERC) under the European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Programme (Grant Agreement No. 949686 - ReARQ.IB) and from Portuguese national funds through FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., in the cadre of the research project ArchNeed – The Architecture of Need: Community Facilities in Portugal 1945-1985 (PTDC/ART-DAQ/6510/2020).